If Life Gives You Lemons, What Would You Do?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14211/regepe.v7i3.843

Keywords:

Entrepreneurship Club, Organizational behavior, Succession, University, Teaching Case.

Abstract

Founder of a university entrepreneurship club, inspired by foreign models, Guilherme has overcome several challenges in order to strengthen an enterprise and its brand. Together with his partners, the young man, who has experience in startup, prioritized diversity when recruiting the first members of the club. However, this element proved to be complex in terms of management and brought some unpleasant surprises, leading to the dissolution of the first team. Resilient and experienced in the subject, although young, the entrepreneur has managed to form a new team and finds himself with new projects in view of the entrepreneurship club. Helped by the lessons learned from the mistakes of the past, which Guilherme wants to prevent them from happening again and driven by new plans, the young man finds himself facing what may be his greatest challenge so far: to lead the succession process without the club get undone. The data for the elaboration of this case were collected through semi-structured interviews, direct observation and club documents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Paula Arantes, Universidade Federal de Goiás - UFG.

Mestra em Administração pela Universidade Federal de Goiás – UFG, Goiânia, (Brasil). Gerente de Pesquisa e Inovação em Produtividade na Secretaria Municipal de Desenvolvimento Econômico, Trabalho, Ciência e Tecnologia de Goiânia - SEDETEC. Pesquisadora membro do Grupo de Pesquisa em Empreendedorismo e do Grupo de Pesquisa em Aprendizagem nas Organizações da Universidade Federal de Goiás - UFG.

Daniel do Prado Pagotto, Universidade Federal de Goiás - UFG.

Mestre em Administração pela Universidade Federal de Goiás – UFG, Goiânia, (Brasil). Pesquisador membro do Núcleo de Pesquisa e Desenvolvimento para Excelência e Transformação do Setor Público (NEXT/UnB) na Universidade de Brasília.

Maria Salete Batista Freitag, Universidade Federal de Goiás - UFG.

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN, Natal, (Brasil). Professora associada da Faculdade de Administração, Ciências Contábeis e Ciências Econômicas (FACE) da Universidade Federal de Goiás - UFG.

References

Akgün, A. E., Lynn, G. S., Keskin, H., & Dogan, D. (2014). Team Learning in IT implementation projects: antecedents and consequences. International Journal of Information Management, v. 34, pp. 37-47.

Associação Brasileira de Startups. (2016). Definição startup. Disponível em: <http://www.abstartups.com.br/>. Acesso em: 20 jun. 2016.

Borges, A. F., & De Lima, J. B. (2012). O Processo de Construção da Sucessão Empreendedora em Empresas Familiares: um estudo multicaso. REGEPE - Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v. 1(1), pp. 131-154.

Carmeli, A., Edmondson, A. C., & Tishler, A. (2011). CEO relational leadership and strategic decision quality in top management teams: The role of team trust and learning from failure. Strategic Organization, 10(1), 31-54.

Gioia, T. (1987). Jazz: The Aesthetics of Imperfection. The Hudson Review. v. 39(4). pp. 585-600. http://doi.org/10.2307/3851219.

Harms, R. (2015) Self-regulated learning, team learning and project performance in entrepreneurship education: Learning in a lean startup environment. Technological Forecasting and Social Change, v. 100, pp. 21-28.

Mintzberg, H., Ahlstrand, B., & Lampel, J. (2009). Safári da estratégia. Porto Alegre: Bookman Editora, 2009.

Parboteeah, K. P., Hoegl, M., & Muethel, M. (2015). Team characteristics and employees’ individual learning: A cross-level investigation. European Management Journal, v. 33, pp. 287-295.

Reis, D. G. dos. (2011). O papel da reflexão na aprendizagem gerencial. In: Antonello, C. S., & Godoy, A. S. (2011) Aprendizagem Organizacional no Brasil. Porto Alegre: Bookman, pp. 353-380.

Ries, E. (2014). A startup enxuta. São Paulo: Leya.

Robbins, S. (2005). Comportamento Organizacional. 11. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall.

Santarém, V., & Vitoriano, M. C. de C. P. (2016). Gestão da Informação e Memória Organizacional como Elementos da Inteligência Competitiva. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, n. especial, pp. 158-170.

Sarasvathy, S. D. (2001). Causation and effectuation: Toward a theoretical shift from economic inevitability to entrepreneurial contingency. Academy of Management Review, v. 26(2), pp. 243-263.

Schein, E. H. (1993). On Dialogue, Culture, and Organizational Learning. Organizational Dynamics, 22(2), 40-51.

Schein, E. H. (2009). Cultura organizacional e liderança. São Paulo: Editora Atlas.

Teston, S. F., Filippim, E. S., & Bencke, F. F. (2016). Aprendendo a ser Sucessor: um olhar sobre a experiência. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, v. 6(1), pp. 155-174.

UFG. Universidade Federal de Goiás. (2016). UFG em números. Disponível em: <https://www.ufg.br/p/6384-ufg-em-numeros>. Acesso em: 20 jun. 2016.

Vergara, S. C. (2009). Gestão de Pessoas. 8. ed. São Paulo: Atlas.

Wagner Iii, J. A., & Hollenbeck, J. R. (2006). Comportamento Organizacional: criando vantagem competitiva. 6. ed. São Paulo: Saraiva.

Weick, K. E. (1993). The collapse of sensemaking in organizations: the Mann Gulch disaster. Administrative Science Quarterly, v. 38, pp. 628-652.

Published

2018-09-06

How to Cite

Arantes, F. P., Pagotto, D. do P., & Freitag, M. S. B. (2018). If Life Gives You Lemons, What Would You Do?. REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal, 7(3), 238–257. https://doi.org/10.14211/regepe.v7i3.843

Issue

Section

Case study