Entrepreneurial Mentality: From the Way of Thinking to the Way of Acting of The Entrepreneur
DOI:
10.14211/regepe.v6i3.422Keywords:
entrepreneurial being, entrepreneurial mentality, mental models, entrepreneurial representations, entrepreneurial forma mentisAbstract
Modern world issues urge subjects to be agents of change. There is an essential player in this process whose nature and development still lack understanding: the entrepreneur individual. Among the key factors that determine and explain the way of being and acting is his thought, a fundamental dimension, but yet insufficiently investigated. Processes located in the basic structure of thought, from where actions can be conceived, and then performed, lack further understanding and this comprehension can promote advances in research on the entrepreneurial activity. Facing this scenario, this research of theoretical development aims at analyzing the different approaches of the entrepreneurial mentality, gathering and comparing the main results and understandings achieved on the topic. Entrepreneurship has been investigated and described not as a way of knowing, but as a way of being, and the entrepreneur as a person who has a mentality that manifests itself in behavior or entrepreneurial action. Bringing back and confronting the functioning of mental models, entrepreneurial representations and the forma mentis of the entrepreneur, this study describes how the entrepreneurial mentality structures his way of perceiving and understanding himself and the world around him, therefore defining his way of acting through entrepreneurial action.Downloads
References
BANDURA, A. Social foundations of thought and action: a social cognitive theory. Englewood Cliffs. Nova Jersey: Prentice-Hall, 1986.
BARINI FILHO, U. Transmissão da competência empreendedora: um estudo de casos múltiplos. 2008. 157 p. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, São Paulo, 2008.
BAZZO, P. S. O impacto da consultoria ontopsicológica no desempenho organizacional, 2011. 110 f. Dissertação. (Mestrado em Administração) - Centro de Ciências Sociais e Humanas. Programa de Pós-Graduação em Administração. Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011.
CARRARA, C. Entrepreneur’s forma mentis as a factor of economic success. In: DMITRIEVA, V. (Org.). The man in dialogue with the surrounding world: an ontopsychological approach. São Petersburgo:
Imprensa Universitária, 2014.
DE TONI, D.; MILAN G. S. A relação entre os modelos mentais dos empreendedores e o desempenho organizacional: um estudo exploratório em duas empresas do setor metal-mecânico. READ - Revista Eletrônica de Administração, v. 14, n. 3, p. 1-28, 2008.
DE TONI, D.; MIORANZA, G.; LARENTIZ, F.; MILAN, G. S. Modelos mentais dos empreendedores e desempenho organizacional: um estudo exploratório com empreendedores do setor metal-mecânico. Gestão Contemporânea, Porto Alegre, n. 15, 2014b.
DE TONI, D.; MIORANZA, G.; MILAN, G. S.; LARENTIS, F. As dimensões dos modelos mentais dos empreendedores e seus impactos sobre o desempenho organizacional. READ - Revista Eletrônica de Administração, v. 79, n. 3, p. 713-739, 2014a. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-2311.0312013.43234
DHEER, R. J. S.; LENARTOWICZ, T. Multiculturalism and Entrepreneurial Intentions: Understanding the Mediating Role of Cognitions. Entrepreneurship Theory and Practice, DOI: 10.1111/etap.12260, p. 1-41, 2016. DOI: https://doi.org/10.1111/etap.12260
DIAS, D. T. A. Impactos dos modelos mentais no desempenho organizacional: um estudo no setor metal-mecânico de Caxias do Sul. 2015. 168f. Dissertação de Mestrado – Universidade de Caxias do Sul, Programa de Pós-graduação em Administração, 2015. DOI: https://doi.org/10.18226/610001/MOSTRAXV.2015.35
DIAS, D. T. A., NESPOLO, D., DE TONI, D., LARENTIS, F., MILAN, G. S. A Relação entre os modelos mentais dos empreendedores e o desempenho organizacional: um estudo exploratório. Connexio – Revista Científica da Escola de Gestão e Negócios, ano 4, edição especial, p. 127-144, 2014.
DOLABELA, F. Pedagogia empreendedora. São Paulo: Editora da Cultura, 2003b.
DOLABELA, F. Oficina do empreendedor. Rio de Janeiro: Sextante, 2008.
DOLABELA, F.; FILION, L. J. Fazendo revolução no Brasil : a introdução da pedagogia empreendedora nos estágios iniciais da educação. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v.3, n.2, p. 134-181, 2013. DOI: https://doi.org/10.14211/regepe.v2i3.137
FILION, L. J. Entendendo os Intraempreendedores como Visionistas. Revista de Negócios, v. 9, n. 2, p. 65-80, 2004.
FILION, L. J. LIMA, E. As representações empreendedoras: importantes temas para avançar em seus estudos. Revista de Negócios, Blumenau, v15, n.2, p.32-52, 2010. DOI: https://doi.org/10.7867/1980-4431.2010v15n2p32-52
FILION, L. J. LIMA, E. As representações empreendedoras: um tema essencial, mas ainda negligenciado. Revista de Negócios, Blumenau, v. 14, n. 2 p. 89-107, 2009. DOI: https://doi.org/10.7867/1980-4431.2009v14n2p89-107
FILION, L. J. O planejamento do seu sistema de aprendizagem empreendedora: identifique uma visão e avalie o seu sistema de relações. Revista de Administração de Empresas, v.31, n.3, pp. 63-72, 1991.
FILION, L. J. O planejamento do seu sistema de aprendizagem empresarial: identifique uma visão e avalie o seu sistema de relações. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 63-71, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901991000300006
FILION, L. J.; DOLABELA, F. The making of a revolution in Brazil: the introduction of entrepreneurial pedagogy in the early stages of education. In.: FAYOLLE, A. (Ed.) Handbook of Research in Entrepreneurship Education, Volume 2, Cheltenham, UK/ Northampton, MA, USA, Edward Elgar: p. 13-39, 2007. DOI: https://doi.org/10.4337/9781847206985.00010
GIORDANI, E. M. ; MENDES, A. M. M. Pedagogia ontopsicológica na orientação do estágio dos anos iniciais do ensino fundamental. Nuances: estudos sobre Educação. Ano XVII, v. 20, n. 21, p. 43-62, 2011. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v20i21.1091
HISRICH, R. D.; PETERS, M. P.; SHEPHERD, D. A. Empreendedorismo. 9. ed. Porto Alegre: AMGH, 2014.
LIANG C.; CHANG, C. C.; LIANG, C. T.; LIU, Y, C. Imagining future success: Imaginative capacity on theperceived performance of potential agrisocio entrepreneurs. Thinking Skills and Creativity, v. 23, p.161-174, 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tsc.2016.12.007
LIMA, E.; LOPES, R. M. A.; NASSIF, V. M. J.; SILVA, D. Oportunities to improve entrepreneurship education: contributions considering Brazilian Challenges. Journal of Small Business Management, v.53, n. 4, p. 1033-105, 2015a. DOI: https://doi.org/10.1111/jsbm.12110
LIMA, E.; LOPES, R. M. A.; NASSIF, V. M. J.; SILVA, D. Ser seu Próprio Patrão? Aperfeiçando-se a educação superior em empreendedorismo. RAC, Rio de Janeiro, v. 19, n. 4, art. 1, pp. 419-439, 2015b. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-7849rac20151296
MALMSTRÖM, M.; JOHNSSON, J.; WINCENT, J. Cognitive Constructions of Low-Profit and High-Profit Business Models: A Repertory Grid Study of Serial Entrepreneurs. Entrepreneurship Theory and Practice, DOI: 10.1111/etap.12096, p. 1083-1109, 2015. DOI: https://doi.org/10.1111/etap.12096
MENCARELLI, C. Test “Forma mentis”. In: DMITRIEVA, V. (Org.). The man in dialogue with the surrounding world: an ontopsychological approach. São Petersburgo: Imprensa Universitária, 2014.
MENDES, A. M. Método para a gestão do conhecimento em Iniciação Científica segundo os pressupostos da Ontopsicologia, 2009. 173f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009.
MENDES, M. T. T. Educação Empreendedora: uma visão holística do empreendedorismo na educação. 2011. 288p. Dissertação de Mestrado em Ciências da Educação - Universidade Católica Portuguesa – Faculdade de Educação e Psicologia. Lisboa, 2011.
MENEGHETTI, A. A psicologia do líder. 5. ed. Recanto Maestro: Ontopsicológica Editora Universitária, 2013.
MENEGHETTI, A. Do humanismo histórico ao humanismo perene. Recanto Maestro: Ontopsicológica Editora Universitária, 2014.
MILAN, G., DE TONI, D., DORION, E., SCHULER, M. A influência dos modelos mentais dos empreendedores no desempenho de suas organizações. Gestão.Org Revista Eletrônica de Gestão Organizacional, v. 8, n. 3, p. 355-381, 2010.
MINELLO, I. F. Resiliência e insucesso empresarial: Um estudo exploratório sobre o comportamento resiliente e os estilos de enfrentamento do empreendedor em situações de insucesso empresarial, especificamente em casos de descontinuidade do negócio. 2010. 322 f. Tese (Doutorado em Administração) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
MINELLO, I. F. Resiliência e insucesso empresarial: o comportamento do empreendedor. Curitiba: Appris, 2014.
MIORANZA, G. Modelos mentais dos empreendedores e sua relação como o desempenho organizacional: um estudo no setor metal-mecânico de Caxias do Sul. 2012. 123 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade de Caxias do Sul, Programa de Pós-Graduação em Administração. Caxias do Sul, 2012.
MIRANDA, C. S. O processo criativo de uma agência publicitária a partir dos princípios da Ontopsicologia e da OntoArte. 2012. 144 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie. Curso de Pós-Graduação em Educação, Arte e História da Cultura, São Paulo, 2012.
MITCHELL, J. R.; SHEPHERD, D. A. To thine own self be true: images of self, images of opportunity, and entrepreneurial action. Journal of Business Venturing, v. 25, p. 138-154, 2010. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2008.08.001
MONTENEGRO, A. C. V. A formação de líderes segundo a Ontopsicologia. 2012. 98 f. Dissertação (Mestrado em Administração de Empresas) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2012.
RAMOS, J. L. G. Aprendizagem empreendedora diante do insucesso empresarial: uma perspectiva de empreendedores brasileiros e uruguaios que vivenciaram o fracasso empresarial. 2015. 195 p. Dissertação de Mestrado. PPGA – UFSM 2015.
RIBAS, R. O saber empreendedor: diretrizes curriculares para elaboração de programas para formação de empreendedores com base na Escola Progressiva de John Dewey – reflexão e proposta. 2011. 172 f. Tese para obtenção de título de Doutor na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). 2011.
ROCHA, E. L. C., FREITAS, A. A. F. Avaliação do Ensino de Empreendedorismo entre Estudantes Universitários por meio do Perfil Empreendedor. RAC, Rio de Janeiro, v.18, n. 4, art. 5, pp. 465-486, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-7849rac20141512
SANTOS, R. P. O princípio da dignidade da pessoa humana como regulador da economia no espaço transnacional: uma proposta de economia humanista. 2015. 568f. Tese (Doutorado em Ciência Jurídica) - Centro de Educação de Ciências Sociais e Jurídicas, Programa de Pós-Graduação em Ciência Jurídica, Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí. 2015.
SCHUTEL, S. Ontopsicologia e formação de pessoas na gestão sustentável do Centro Internacional de Arte e Cultura Humanista Recanto Maestro/RS. 2010. 131f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Centro de Ciências Sociais e Humanas, Programa de Pós- Graduação em Administração, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria. 2010.
SHEPHERD, D. A. Party On! A call for entrepreneurship research that is more interactive, activity based cognitively hot, compassionate, and prosocial, Journal of Business Venturing, http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusvent.2015.02.001, 2015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2015.02.001
SPANHOL, C. I. D. A. Significados e sentidos da formação continuada, segundo o método ontopsicológico: um estudo com professores do ensino superior. 2013. 225 p. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidad del Mar, Chile, Viña del Mar, 2013.
TSCHÁ, E. R.; CRUZ NETO, G.G. Empreendendo colaborativamente ideias, sonhos, vidas, e carreiras: o caso das células empreendedoras. In: BECKER, A. R. Educação Empreendedora: a formação de futuros líderes. In: GIMENEZ, F. A. P. et. al. (org.) Educação para o empreendedorismo. Curitiba: Agência de Inovação da UFPR, 2014.
WAZLAWICK, P. Pensiero filosofico della Cultura Umanistica come pressupposto alla Pedagogia Ontopsicologica: resultati del percorso formativo dei giovani nell’educazione universitaria. Saber Humano, v. 6, n. 8, p. 29-71, 2016. DOI: https://doi.org/10.18815/sh.2016v6n8.133
WOOD, M.S.; WILLIAMS, D. W.; DROVER, W. Past as prologue: Entrepreneurial inaction decisions and subsequent action judgments. Journal of Business Venturing, v. 32, p. 107-127, 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2016.10.008
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 5240 PDF (Português (Brasil)) downloads: 14324
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-
The author(s) authorize the publication of the text in the journal;
-
The journal is not responsible for the opinions, ideas, and concepts expressed in the texts, as they are the sole responsibility of their authors;
-
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work published under the CC BY 4.0 License, which allows sharing the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal;
-
Authors are allowed and encouraged to post their work (Submitted version, Accepted version [Manuscript accepted by the author], or Published version [Record version]) online, for example in institutional repositories or preprints, as it can lead to productive exchanges as well as earlier and greater citation of published work. REGEPE requires that authors indicate/link the published article with DOI. See the Effect of Open Access.