The “ABC” of Entrepreneurship Education: A Literature Review about Methods and Practices of Entrepreneurial Education
DOI:
10.14211/regepe.v6i2.563Keywords:
Entrepreneurship, Entrepreneurial Education, Teaching Methods.Abstract
The entrepreneurial education is considered essential for the economic and social development of a country. For this reason, it has attracted the interest of many national and international researchers. The effectiveness of education is related to the appropriate use of methods and strategies of teaching systems of instruction and preparation of students with knowledge and skills to conduct new business. Therefore, this research aims to identify the primary methods and practices of teaching appropriate to conceive entrepreneur, as well as the concepts and the characteristics of the theme, by means of a literature review. To reach the objective, a bibliographical survey was realized at national and international level in the main periodicals related to the subject between the years 2005 to 2015. For the development of research, a difficulty was perceived: separate the entrepreneurial education's role from others factors that contribute to the entrepreneur's formation. Another point that a literature review reveals an evaluation of the methods for training, but research also indicates the use of passive methods of learning. Then, understanding the interaction between these methods in the teaching of entrepreneurship seems to be a major point of the agenda of new researchers in the area.
Downloads
References
Anastasiou, L. G. C., & Alves, L. P. (2012). Estratégias de ensinagem. In Anastasiou, L. G. C., & Alves, L. P. (Orgs.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. (10a ed.). (pp. 67-100). Joinville: Univille.
Arasti, Z., Falavarjani, M. K., & Imanipour, N. (2012). A Study of Teaching Methods in Entrepreneurship Education for Graduate Students. Higher Education Studies, 2(1), 1-10.
Bagheri, A., & Pihie, Z. A. L. (2009). Exploratory Study of Entrepreneurial Leadership Development of University Students. European Journal of Social Sciences, 11(1), 177-190.
Bakar, R., Islam, M. A., & Lee, J. (2015). Entrepreneurship Education: experiences in selected countries. International Education Studies, 8(1), 88-99.
Blenker, P., Elmholdt, S. T., Frederiksen, S. H., Korsgaard, S., & Wagner, K. (2014). Methods in entrepreneurship education research: a review and integrative framework. Education +Training, 56(8/9), 697-715.
Bonocielli Junior, S. G., Lopes, P. C., & Westphal, F. K. (2014). Ética empresarial e jogos de empresa: desenvolvimento de dilemas éticos e aplicação em simulador empresarial. Revista Economia & Gestão, 14(34), 58-85.
Cantillon, R. (2002). Ensaio sobre a natureza do comércio em geral. (F. G. Figueira, Trad.). Curitiba: Segesta Editora Ltda.
Casagrande, M. D. H., Bornia, A. C., Casagrande, J. L., & Mecheln, P. J. V. (2014). Jogos de Empresas no Ensino da Contabilidade Tributária. Contabilidade Vista & Revista, 25(1), 34-58.
Cheung, CK., & Au, E. (2010). Running a small business by students in a secondary school: its impact on learning about entrepreneurship. Journal of Entrepreneurship Education, 13, 45-63.
Cunha, R. A. N. (2004). A universidade na formação de empreendedores: a percepção prática dos alunos de graduação. In Anais do Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração, 28, Curitiba/PR.
Cruz Júnior, J. B., Araújo, P. C., Wolf, S. M., & Ribeiro, T. (2006). Empreendedorismo e educação empreendedora: confrontação entre a teoria e prática. Revista de Ciências da Administração, 8(15), 9-29.
Dolabela, F. (2008). Oficina do empreendedor: a metodologia de ensino que ajuda a transformar conhecimento em riqueza. Rio de Janeiro: Sextante.
Dornelas, J. C. A. (2015). Empreendedorismo: transformando ideias em negócios. (5a ed.). Rio de Janeiro: Empreende / LTC.
Elmuti, D., Khoury, G., & Omran, O. (2012). Does entrepreneurship education have a role in developing entrepreneurial skills and ventures effectiveness? Journal of Entrepreneurship Education, 15, 83-98.
Fayolle, A., Gailly, B., & Lassas-Clerc, N. (2006). Assessing the impact of entrepreneurship education programmes: a new methodology. Journal of European Industrial Training, 30(9), 701-720.
Ferreira, E. R. A., & Freitas, A. A. F. (2013). Propensão empreendedora entre estudantes participantes de empresas juniores. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, 2(3), 3-32.
Ferreira, J. M., Ramos, S. C., & Gimenez, F. A. P. (2006). Estudo comparativo das práticas didático-pedagógicas do ensino de empreendedorismo em universidades brasileiras e norte-americanas. Revista Alcance, 13(2), 207-226.
Ferreira-da-Silva, R. C., & Pinto, S. R. R. (2011). Organização de aprendizagem em uma Empresa Júnior. Administração: Ensino e Pesquisa, 12(1), 11-39.
Fiala, N., & Andreassi, T. (2013). As incubadoras como ambientes de aprendizagem do empreendedorismo. Administração: Ensino e Pesquisa, 14(4), 759-783.
Filardi, F., Barros, F. D., & Fischmann, A. A. (2014). Do homo empreendedor ao empreendedor contemporâneo: evolução das características empreendedoras de 1848 a 2014. Revista Ibero-Americana de Estratégia, 13(3), 123-140.
Filion, L. J. (1999). Empreendedorismo: empreendedores e proprietários-gerentes de pequenos negócios. (M. L. Galizzi, P. L. Moreira, Trads.). Revista de Administração, 34(2), 6-28.
Gangwar, S., & Vishwakarma, M. S. K. (2013). Entrepreneurship. International Journal on Research and Development: A Management Review, 2(1), 85-87.
Gerba, D. T. (2012). The context of entrepreneurship education in Ethiopian universities. Management Research Review, 35(3/4), 225-244.
Gil, A. C. (2011). Didática do ensino superior. (4a ed.). São Paulo: Atlas.
Giovanela, A., Gouveia, A. B. C. T. de Frâncio, S., & Dalfano, O. (2010). As características da disciplina de empreendedorismo em Instituições de Ensino Superior do Estado de Santa Catarina. Revista Gestão Universitária na América Latina, 3(1), 69-84.
Gonçalves Filho, C., Veit, M. R., & Monteiro, P. R. R. (2013). Inovação, estratégia, orientação para o mercado e empreendedorismo: identificação de clusters de empresas e teste de modelo de predição do desempenho nos negócios. Revista de Administração e Inovação, 10(2), 81-101.
Guimarães, L. O. (2002). Empreendedorismo no currículo dos cursos de Administração: uma análise da organização didático-pedagógica. Revista Economia & Gestão, 2(4/5), 78-95.
Hawtrey, K. (2007). Using experiential learning techniques. Journal of Economic Education, 38, 143-152.
Henrique, D. C., & Cunha, S. K. (2008). Práticas didático-pedagógicas no ensino de empreendedorismo em cursos de graduação e pós-graduação nacionais e internacionais. Revista de Administração Mackenzie, 9(5), 112-136.
Henry, C., Hill, F., & Leith, C. (2005). Entrepreneurship education and training: can entrepreneurship be taught? part 1. Education + Training, 47(2), 98-111.
Hessels, S. J. A. (2007). Innovation and international involvement of Dutch SMEs. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 4(3), 234-255.
Hisrich, R. D., Peters, M. P., & Shepherd, D. A. (2014). Empreendedorismo. (9a ed.). (F. A. Costa, Trad.). Porto Alegre: AMGH.
Ikeda, A. A., Veludo-de-Oliveira, T. M., & Campomar, M. C. (2006). O caso como estratégia de ensino na área de Administração. Revista de Administração, 41(2), 147-157.
Kakouris, A., & Georgiadis, P. (2016). Analysing entrepreneurship education: a bibliometric survey pattern. Journal of Global Entrepreneurship Research, 6(1), 1-18.
Kassean, H., Vanevenhoven, J., Liguori, E., & Winkel, D. E. (2015). Entrepreneurship education: a need for reflection, real-world experience and action. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 21(5), 690-708.
Katz, J. A. (2003). The chronology and intellectual trajectory of American entrepreneurship education 1876-1999. Journal of Business Venturing, New York, 18(2), 283.
Knotts, T. L. (2011). The SBDC in the classroom: providing experiential learning opportunities at different entrepreneurial stages. Journal of Entrepreneurship Education, 14(1), 25-38.
Kuratko, D. F. (2005). The Emergence of Entrepreneurship Education: development, trends, and challenges. Entrepreneurship Theory and Practice, 29(5), 577 -598.
Landström, H., Harirchi, G., & Aström, F. (2012). Entrepreneurship: exploring the knowledge base. Research Policy, 41(7), 1154-1181.
Lautenschläger, A., & Haase, H. (2011). The myth of entrepreneurship education: seven arguments against teaching business creation at universities. Journal of Entrepreneurship Education, 14(1), 147-161.
Lima, E., Lopes, R. M. A., Nassif, V. M. J., & Silva, D. (2015). Ser seu próprio patrão? Aperfeiçoando-se a educação superior em empreendedorismo. Revista de Administração Contemporânea, 19(4), 419-439.
Lopes, R. M. A. (2010). Referenciais para a educação empreendedora. In Lopes, R. M. A. (Org.), Educação empreendedora: conceitos, modelos e práticas. (pp. 17-44). Rio de Janeiro: Elsevier.
Lourenço, A. A., & Paiva, M. O. A. (2010). A motivação escolar e o processo da aprendizagem. Ciências & Cognição, 15(2), 132-141.
Lourenço, C. D. S., & Magalhães, T. F. (2014). A sala de aula e as empresas: análise da produção e da utilização de casos para ensino em Administração. Administração: Ensino e Pesquisa, 15(1), 11-42.
Lowman, J. (2007). Dominando as técnicas de ensino. (1a ed.). (H. O. Avritscher, Trad.). São Paulo: Atlas.
Maritz, P. A., & Brown, C. (2013). Illuminating the black box of entrepreneurship education programs. Education + Training, 2(3), 234-252.
Martins, C., Fiates, G. G. S., Dutra, A., Leite, A. L. S., & Giarola, P. G. (2014). Empreendedorismo inovador gerado pelas incubadoras de base tecnológica: mapeamento da produção científica até 2013. Revista de Negócios, 19(2), 86-108.
Mason, C. (2011). Entrepreneruship Education and Research: Emerging Trends and Concerns. Journal of Global Entrepreneurship, 1(1), 13-25.
McClelland, D. C. (1971). Entrepreneurship and Achievement Motivation. In Lengyel, P. (Ed.). Approaches to the Science of Socioeconomic Development. Paris: U.N.E.S.C.O.
Murphy, P. J., Liao, J., & Welsch, H. P. (2006) A conceptual history of entrepreneurial thought. Journal of Management History, 2(1), 12-35.
Mwasalwiba, E. S. (2010). Entrepreneurship education: a review of its objectives, teaching methods, and impact indicators. Education + Training, 52(1), 20-47.
Naia, A., Baptista, R., Januario, C., & Trigo, V. (2015). Entrepreneurship education literature in the 2000s. Journal of Entrepreneurship Education, 18(31), 111-136.
Nassif, V. M. J., Amaral, D. J., & Prando, R. A. (2012). A universidade desenvolve competências empreendedoras? Um mapeamento das práticas de ensino numa universidade brasileira. Administração: Ensino e Pesquisa, 13(3), 597-597.
Nielsen, S. L., & Stovang, P. (2015). DesUni: university entrepreneurship education through design thinking. Education + Training, 57(8/9), 977-991.
Pittaway, L., & Edwards, C. (2012). Assessment: examining practice in entrepreneurship education. Education + Training, 54(8/9), 778-800.
Plebani, S., & Domingues, M. J. C. S. (2009). A utilização dos métodos de ensino: uma análise em um curso de Administração. Revista Angrad, 10(2), 53-72.
Rahman, H., & Day, J. (2015). Involving the entrepreneurial role model: a possible development for entrepreneurship education. Journal of Entrepreneurship Education, 18(1), 86-95.
Rocha, E. L. C., & Freitas, A. A. F. (2014). Avaliação do ensino de empreendedorismo entre estudantes universitários por meio do perfil empreendedor. Revista de Administração Contemporânea, 18(4), 465-486.
Saes, D. X., & Pita, F. H. S. (2007). Empreendedorismo no ensino superior: uma abordagem teórica. Maringá Management: Revista de Ciências Empresariais, 4(2), 33-41.
Santos, P. M., & Moraes Filho, R. A. (2014). Empreendedorismo na Incubadora da UFRPE: uma reflexão sobre empresas criadas por iniciativas de alunos e docentes. Revista Organizações em Contexto, 10(20), 371-406.
Say, J. A. (1816). A treatise on political economy. London: Sherwood.
Schmidt, S., & Bohnenberger, M. C. (2008). A efetividade das ações para promover o empreendedorismo: o caso da FEEVALE. REAd. Revista Eletrônica de Administração, 14(1), 1-27.
Schmidt, S., & Bohnenberger, M. C. (2009). Perfil empreendedor e desempenho organizacional. Revista de Administração Contemporânea, 13(3), 450-467.
Schumpeter, J. A. (1961). Teoria do desenvolvimento econômico. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura.
Seikkula-Leino, J., Satuvuori, T., Ruskovaara, E., & Hannula, H. (2015). How do Finnish teacher educators implement entrepreneurship education? Education + Training, 57(4), 392- 404.
Silva, S. S., Oliveira, M. A., & Motta, G. S. (2013). Jogos de empresas e método do caso: contribuições ao processo de ensino e aprendizagem em administração. Administração: Ensino e Pesquisa, 14(4), 677-705.
Swiercz, P. M., & Ross, K. T. (2003, August). Rational, human, political, and symbolic text in Harvard Business School cases: a study of structure and content. Journal of Management Education, Thousand Oaks, 27(4), 407-430.
Teixeira, E. B., Vitcel, M. S., & Lampert, A. L. (2008). Iniciação científica: desenvolvendo competências e habilidades na formação do administrador. Revista de Estudos de Administração, 8(16), 115-144.
Tony, O. A. (2016). Entrepreneurship education: challenges and implications for educators in Higher Education Institutions. International Journal of Information, Business and Management, 8(2), 307-324.
Valadão Júnior, V. M., Almeida, R. C., & Medeiros, C. R. O. (2014). Empresa Júnior: espaço para construção de competências. Administração: Ensino e Pesquisa, 15(4), 693-693.
Verga, E., & Silva, L. F. S. (2014). Empreendedorismo: evolução histórica, definições e abordagens. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, 3(3), 3-30.
Vérin, H. (1982). Entrepreneurs, enterprises: histoire d‟une idée. Paris: Presses Universitaires de France.
Vesper, K. H., & Gartner, W. B. (1997). Measuring progress in entrepreneurship education. Journal of Business Venturing, New York, 13(1), 403.
Vieira, S. F. A., Melatti, G. A., & Ribeiro, P. R. (2011). O Ensino de Empreendedorismo nos Cursos de Graduação em Administração: um estudo comparativo entre as universidades estaduais de Londrina e Maringá. Revista de Administração da UFSM, 4(2), 288-301.
Vieira, S. F. A., Melatti, G. A., Negreiros, L. F., & Ferri, C. M. (2014). A visão dos estudantes universitários de Administração sobre empreendedorismo: comparações entre o Estudo Guesss Brasil 2011 com o levantamento realizado na Universidade Estadual de Londrina- PR. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, 3(3), 77-103.
Vieira, S. F. A., Melatti, G. A., Oguido, W. S., Pelisson, C., & Negreiros, L. F. (2013). Ensino de empreendedorismo em Cursos de Administração: um levantamento da realidade brasileira. Revista de Administração FACES Journal, 12(2), 93-114.
Wadhwani, R. D. (2012). How Entrepreneurship Forgot Capitalism: entrepreneurship teaching and research in business schools. Journal of Society, 49(3), 223-229.
Weber, M. (1982). Ensaios de Sociologia. (5a ed.). (W. Dutra, Trad.). Rio de Janeiro: LTC.
Wiklund, J., Davidsson, P., Audretsch, D. B., & Karlsson, C. (2011). The future of entrepreneurship research. Entrepreneurship: Theory and Practice, 35(1), 1(9).
Yusoff, M. N. H. B., Zainol, F. A., & Ibrahim, M. D. B. (2015). Entrepreneurship Education in Malaysia’s Public Institutions of Higher Learning: a review of the current practices. International Education Studies, 8(1), 17-28.
Zhang, M. (2014). Study on Enterprise Education System for Undergraduates in Universities. Higher Education Studies, 4(6), 58-61.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 5658 PDF (Português (Brasil)) downloads: 1961
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-
The author(s) authorize the publication of the text in the journal;
-
The journal is not responsible for the opinions, ideas, and concepts expressed in the texts, as they are the sole responsibility of their authors;
-
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work published under the CC BY 4.0 License, which allows sharing the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal;
-
Authors are allowed and encouraged to post their work (Submitted version, Accepted version [Manuscript accepted by the author], or Published version [Record version]) online, for example in institutional repositories or preprints, as it can lead to productive exchanges as well as earlier and greater citation of published work. REGEPE requires that authors indicate/link the published article with DOI. See the Effect of Open Access.