Development of a Model of Real Estate Business with Offer of Studio Apartments

Authors

DOI:

10.14211/regepe.v7i3.1205

Keywords:

Real Estate Development, Studio Apartment, Business Model, Partnership

Abstract

This report approaches the development of a real estate development business model for the company Rossiplan, during the implementation of an entrepreneurial initiative offering studio apartments, in the Lapa, neighborhood of the city of São Paulo. An applied scientific methodology was used, with clearly defined steps, to guarantee its consistency and validity. Notwithstanding the fact that the project is in progress, without having been completed until the end of this report, the experience of using a concrete situation was fundamental for the development of the business model, helping to think about the company’s development in a strategic and long-term way. The innovation of the work is in the way the real estate development can be carried out, with the participation of the property owners, the partners, the company, focusing on meeting the clients' needs, generating synergy and productivity. By treating the landowners as participants in the development of the enterprise, it enabled them to receive technical and business viability information to them, making them confident about the results to be obtained, encouraging them to start new ventures, and motivating other landowners to undertake it as well. The complexity of the work lies in the high risks and difficulties in adjusting the interests of the different stakeholders, to create value for each one of them. On this, time is a crucial element, as postponements of deadlines lead to unnecessary costs and expenses. Finally, the most important lesson is to try to understand what the customer actually wants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Adriano Rossi, Universidade Presbiteriana Mackenzie - M.

Mestre em Administração do Desenvolvimento de Negócios pela Universidade Presbiteriana Mackenzie - M, São Paulo, (Brasil).  

Reynaldo Cavalheiro Marcondes, Universidade Presbiteriana Mackenzie - M.

Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo - USP, São Paulo, (Brasil). Professor do Programa de Mestrado Profissional em Administração do Desenvolvimento de Negócios da Universidade Presbiteriana Mackenzie - M.

References

Almeida, A. R. D. (2004). Confiança, Valor e Qualidade do Produto Como Antecedentes da Satisfação: Um Estudo Empírico no Mercado Imobiliário, (tese apresentada para obtenção do grau de Mestre), Escola de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro.

Bardin, L. (2007). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Barreto, F. S. P., & Andery, P. R. P. (2015, Oct./Dec.). Contribuição à Gestão de Riscos no Processo de Incorporadoras de Médio Porte. Ambiente Construído, v. 15(4) n. 4. Porto Alegre, 2015. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-86212015000400040

<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-86212015000400071>. Acesso em: 23 jun. 2018.

Basesul. (2018). Menos m² para ... Disponível em: <http://basesul.com.br/empreendimentos/>. Acesso em: 20 jun. 2018.

Blackwell, R. D., Miniard, P. W., & Engel, J. F. (2011). Comportamento do consumidor. São Paulo: Cengage Learning.

Burmann, C., & Maloney, K. S. (April, 2015). The Influence of Brand Image and Brand Personality on Brand Loyalty. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, v. 7, pp. 493-497. Disponível em:

<https://www.researchgate.net/publication/274899562_The_Influence_of_Brand_Image_and_Brand_Personality_on_Brand_Loyalty>. Acesso em: 20 mai. 2018.

Carvalho, J. F. de, Wegner, D., Begnis, H. S. M., & Antunes Júnior, J. A. V. (2018, jan/abr). A cooperação entre redes de pequenas empresas: antecedentes, etapas e resultados da estratégia de intercooperação. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v. 7 (1), pp. 35-70. DOI: https://doi.org/10.14211/regepe.v7i1.549

Costa, A. R., & Crescitelli, E. (2007). Marketing Promocional Para Mercados Competitivos. São Paulo: Atlas.

Crescendo na crise. (2017, 14 de setembro). Revista HSM. Disponível em: <http://www.revistahsm.com.br>. Acesso em: 15 jul. 2018.

Creswell, J. W. (2007). Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed.

Diário Oficial da Cidade de São Paulo. Lei nº 16.050 de 31 de julho de 2014. (2015, 21 de agosto). Dispõe sobre o Plano Diretor Estratégico do Município de São Paulo São Paulo, SP, Seção 1, pp. 01-352.

Diário Oficial da União. Lei 11.101 de 09 de fevereiro de 2005. (2005, 09 de fevereiro). Dispõe, entre outros assuntos, sobre a constituição de Sociedade de Propósito Específico – SPE, Edição Extra.

Engel, J. F., Blackwell, R., & Miniard, P. W. (2000). Comportamento Do Consumidor. 8. ed. Rio de Janeiro: LTC.

Flick, U. (2009). Qualidade na pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed.

Freire, V. T. (2017, 01 de dezembro). Total da renda sobe com emprego ruim. Folha de S. Paulo, São Paulo, p. A20.

Gaier, R. V. (2017, 02 de dezembro). PIB cresce só 0,1% no 3º trimestre. Diário Comércio & Industria, Rio de Janeiro, p. 01. Disponível em: <https://www.dci.com.br/economia/pib-cresce-so-0-1-no-3-trimestre-mas-investimentos-tem-melhor-desempenho-em-4-anos-1.521202>. Acesso em: 26 mai. 2018.

Gatto, O. (2009). Oportunidades Imobiliárias. Construção Mercado. Disponível em: <http://construcaomercado17.pini.com.br/negocios-incorporacao-construcao/99/negocios-oportunidades-imobiliarias-282336-1.aspx>. Acesso em: 12 jan. 2018.

Ghobril, A. N. (2017)op. Oportunidades, Modelos e Planos de Negócios. São Paulo: Editora Mackenzie.

Gibbs, G. (2009). Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Bookman.

Hiam, A. (2010). Marketing para Leigos. 3. ed. Rio de Janeiro: Alta Books.

Hooley, G. (2000). Estratégia de Marketing e Posicionamento. 2. ed. São Paulo: Prentice Hall.

Lima, R. F., Silva, R. T. Y. G., Franklin, M. A., Silva, R. F., & Bernardinelli, L. F. (2010). Inovação em Serviços - A Utilização da Tecnologia RFID e sua Replicação em Outras Unidades Varejistas: Um Estudo Empírico - O Caso Pão de Açúcar. Anais do XXVI Simpósio de Gestão da Inovação Tecnológica (pp. 13-28). Vitória, ES.

Marcondes, R. C., Miguel, Lilian A. P., Franklin, M. A., & Perez, G. (2017). Metodologia para elaboração de trabalhos práticos e aplicados: administração e contabilidade. São Paulo: Editora Mackenzie.

Marconi, M. A. A., & Lakatos, E. M. (1996). Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração e interpretação de dados. 3. ed. São Paulo: Atlas.

Priem, R. L. (2007). A consumer perspective on value creation. Academy of Management Review, v. 32(1), pp. 219-235. DOI: https://doi.org/10.5465/amr.2007.23464055

Santos, A. R. (1999). Metodologia científica: a construção do conhecimento. Rio de Janeiro: DP&A.

Shane, S., & Venkataraman, S. (2001, 1 Jan.). Entrepreneurship As a Field of Research: A Response to Zahra and Dess, Singh, and Erikson. Academy of Management Review, v. 26 (1 Articles). Disponível em: <https://doi.org/10.5465/amr.2001.27879269>. Acesso em: 10 abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.5465/amr.2001.27879269

Silva, A. A. (2009). Integração Vertical em Cadeias de Suprimentos e os Pressupostos da Teoria dos Custos de Transação: Um Teste Empírico (Tese de Doutorado). Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.

Sobre Morar. (2017, 26 de novembro). You, Inc., You Collection, João Moura. Folha de São Paulo, pp.1-18. Disponível em: <http://www.youinc.com.br/you-collection-joao-moura>. Acesso em: 23 jun. 2018.

Williamson, O. E. (1991). Comparative economic organization: The analysis of discrete structural alternatives. Administrative Science Quarterly, pp. 269-296. Disponível em: <http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.589.3365&rep=rep1&type=pdf>. Acesso em: 15 mai. 2018.

You, Inc. (2018). Empreendimentos. Disponível em: <http://www.youinc.com.br/empreendimentos>. Acesso em: 20 jan. 2018.

Zeithaml, V. A. (1988, July). Consumer perception of price, quality and value: A means-end model and synthesis of evidence. Journal of Marketing, v. 52, pp. 2-22. DOI: https://doi.org/10.1177/002224298805200302

Published

2018-09-06

Métricas


Visualizações do artigo: 2441     PDF (Português (Brasil)) downloads: 880

How to Cite

Rossi, M. A., & Marcondes, R. C. (2018). Development of a Model of Real Estate Business with Offer of Studio Apartments. REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal, 7(3), 258–284. https://doi.org/10.14211/regepe.v7i3.1205

Issue

Section

Technological article

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.