The Influence of the Clusterization Process in the Growth of Small Enterprises: A Case Study in the “Cachaça” Industry of Santa Catarina

Authors

  • Eduardo Guedes Villar eduardogvillar@gmail.com
    Universidade Federal do Paraná - UFPR.
  • Silvana Anita Walter silvanaanita.walter@gmail.com
    Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE.

DOI:

10.14211/regepe.v6i1.419

Keywords:

Cluster resources, Growth of Enterprises, Cachaça, Geographic concentration.

Abstract

This research aimed to analyze how the clustering process can influence the growth of small businesses enterprises in “cachaça” industry of Santa Catarina, in Brazil. Therefore, It has realized a collective case study with seven micro and small “cachaça” producers of Luiz Alves region and another company in other region. In addition, it has used the bibliographic research as a way to compare the results with other localities. The data have been collected through interviews and the analysis using content analysis technique. It was observed that the performance through the cluster resources can extend the growth of the enterprises, mainly by perception of quality about the products. To expand the benefits, it must be emphasized the possibility of associated form of action. As theoretical contribution, it is noted that the approach to cluster theory can be linked to the firm's growth theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Guedes Villar, Universidade Federal do Paraná - UFPR.

Doutorando em Administração pela Universidade Federal do Paraná – UFPR, Cuiabá.

Silvana Anita Walter, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE.

Doutora em Administração pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná, PUC/PR. Professora e Coordenadora no Curso de Administração na Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE.

References

Altenburg, T., & Meyer-Stamer, J. (1999). How to Promote Clusters:Policy Experiences from Latin America. World Development, 27(9):1213–1230.

AMPAQ. (2013). Associação Mineira dos Produtores de cachaça de Qualidade. Disponível em: <http://www.ampaq.com.br>. Acesso em: 29.jan.

Bagella, M., Becchetti, L.,& Sacchi, S. (1998).The positive link between geographicalagglomeration and export intensity: the engine of Italian endogenous growth?, Economic Notes, Itália, p. 1-34.

Bardin, L.(2010). Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70.

Becattini, G. (1991). Italian Industrial Districts: Problems and Perspectives. International Studies of Management and Organization, 21(1): 83-90.

Belleflamme, P. P, & Thisse, J.F.(2000). An economic theory of regional clusters. Journal of Urban Economic, 48(1): 158-84.

Bergman, E.M.,& Feser, E.J. (1999). Industry clusters: A Methodology and Framework forRegional Development Policy in the United States. Boosting Innovation: The ClusterApproach, OECD Publications, Paris.

Brasil Escola. Açúcar. (2013). Disponível em: <http://www.brasilescola.com/historiab/acucar>. Acesso em: 29.jan.

Coutinho, E. P. (2001). Dinâmica da Modernização do Setor de Produção de Aguardente de cana-de-açúcar no Brasil: construindo uma cachaça de qualidade. Tese de Doutorado. PEP/COPPE/UFRJ.

Fensterseifer, J. E. (2007). The emerging Brazilian wine industry: Challenges and prospects for the Serra Gaúcha wine cluster. International Journal of Wine Business Research, 19(3):187-206.

Gallo, C. & Moehring, J. (2002). Innovation and clusters. Proceedings of the East-West Cluster Conference, Grado, Itália.

Hair Jr, J. F, Babin, B., Money, A.H, & Samouel, P. (2005). Fundamentos de métodos de pesquisa em administração. Porto Alegre: Bookman, 471p.

Knorringa, P. (1997). Transferability of industrial district models and policies. Cluster trajectories indeveloping countries. EMOT Conference, Anais…Stresa, Itália, p. 11-14, set..

Kumar, S., & Petersen, P. (2006). Impact of e-commerce in lowering operational costs andraising customer satisfaction. Journal of Manufacturing Technology Management, 17(3): 283-302.

Leão, D. A. F. S. (2004). Competição: Tipologia e Impactos no desempenho das empresas da indústria de cachaça de alambique do Estado de Minas Gerais. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Pernambuco. 146 p.

Luis Alves. (2013). Prefeitura Municipal de Luis Alves. Disponível em: <http://www.luisalves.sc.gov.br>. Acesso em: 30.jan.

Malhotra, N. (2006). Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. Porto alegre: Bookman.

Marshall, A. (1982) / Princípios de economia. São Paulo: Editora Abril.

Martinelli, D. P., Spers, E. E., & Costa, A. F. (2000). Ypióca: Introduzindo uma bebida genuinamente brasileira no mercado global. O desafio das exportações. PENSA/USP, São Paulo.

Martins, G. (2004). Inovação Estratégica do Setor de Turístico em Minas Gerais: o Caso da Estrada Real. CEDEPLAR, UFMG, Minas Gerais.

Oliveira, A. R., Gaio, L. E., João, I. S., & Bonacim, C. A. G. (2008). Análise da cadeia produtiva da cachaça em Minas Gerais sob a ótica da Economia dos Custos de Transação. Custos e agronegócio online, 4(3), set-dez.

Oliveira, D. (2012). Determinantes do crescimento de empresas localizadas em clusters industriais: o caso de Tapejara (RS). Dissertação de Mestrado. Fundação Universidade Regional de Blumenau, 106 p. Blumenau.

Penrose, E. (2006). A Teoria do Crescimento da Firma. Campinas, SP: Editora da Unicamp.

Pitelis, C., Sugden, R., & Wilson, J.R. (2006). Clusters and globalization. The development of Urban and Regional Economies. Cheltenham, UK: Edward Elgar.

Porter, M. E. (nov dec 1998). Clusters and the new economics of competition. Harvard Business Review, 76(6): 77-90.

Preissl, B., & Solimene, L. (2003). Innovation clusters: virtual links and globalization. Conference on Clusters, Industrial Districts and Firms: The Challenge of Globalization. Anais...Universityof Modena and Reggio Emilia.

Raupp, F., & Beuren, I. M. (2009). Metodologia de pesquisa aplicável às ciências sociais. In: BEUREN, I. M. (org). Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade: teoria e prática. 3.ed. São Paulo: Atlas.

Serviço Brasileiro de Apoio à Micro e Pequena Empresa Serviço.(2008). Cachaça artesanal. Estudos de mercado SEBRAE/ESPM [Relatório completo]. SEBRAE.

Stake, R. E. (1995). The art of case study research. London: SagePublications.

Vannuchi C. (2002). A Malvada é Nossa: Decreto restringe o nome cachaça às aguardentes nacionais. Pesquisadores sonham com um selo de qualidade.

Published

2017-04-01

Métricas


Visualizações do artigo: 4046     PDF (Português (Brasil)) downloads: 815

How to Cite

Villar, E. G., & Walter, S. A. (2017). The Influence of the Clusterization Process in the Growth of Small Enterprises: A Case Study in the “Cachaça” Industry of Santa Catarina. REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal, 6(1), 75–100. https://doi.org/10.14211/regepe.v6i1.419

Issue

Section

Research article (Theoretical-empirical)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.