Dribbling Covid-19: Challenges and dilemmas of an entrepreneur
DOI:
10.14211/regepe.esbj.e2304Keywords:
Entrepreneurial behavior, International entrepreneurship, Business strategy, Crisis management, Decision makingAbstract
Objective: to investigate the motivations, profile and skills of the individual who chooses to undertake; promote reflection about the entrepreneur's position in the face of a major crisis; and seek an answer to the question: Is digital influencer to be an entrepreneur? Methodology/Approach: teaching case. Main results: in the “teaching notes”, discussions are suggested on entrepreneurship itself, the use of the business model and the internationalization of small companies. Theoretical and methodological contributions: the structure of the case contributes methodologically to the dynamics in the classroom, constituting one more tool for learning the subject in question. Relevance/originality: the case is relevant because it shows the story of an entrepreneur (Breno) who, after realizing his dream and creating a promising business (a travel agency), as a result of a major crisis (Covid-19, lockdown and its impact on the travel industry, as well as the depression and feeling of impotence generated by it), needs to reinvent himself professionally (becoming a successful online consultant for entrepreneurs). With the end of the pandemic and the resumption of business, the impasse arises: Remain as a digital influencer or reactivate the old company (since tourism has grown again)? Social contributions to management: the case shows the reality of the entrepreneur in Brazil and raises questions about the regulation of the digital influencer profession.
Downloads
References
Barbosa, L. G. M. (2020). Impactos Econômicos da COVID-19 Propostas para o Turismo - 2a Edição. FGV. Recuperado de https://fgvprojetos.fgv.br/artigos/2a-edicao-impactos-economicos-da-covid-19-propostas-para-o-turismo-junho-2020
Bezerra, P. R. S., de Souza, S. M. A., & Gonçalves, G. A. D. C. (2022). Estudo bibliométrico da produção científica internacional sobre empreendedorismo digital. Revista de Gestão e Secretariado (Management and Administrative Professional Review), 13(2), 75-100. https://doi.org/10.7769/gesec.v13i2.1236
Brasil (2006). Lei Complementar nº 123, de 14 de dezembro. Institui o Estatuto Nacional da Microempresa e da Empresa de Pequeno Porte; altera dispositivos das Leis no 8.212 e 8.213, ambas de 24 de julho de 1991, da Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1o de maio de 1943, da Lei no 10.189, de 14 de fevereiro de 2001, da Lei Complementar no 63, de 11 de janeiro de 1990; e revoga as Leis no 9.317, de 5 de dezembro de 1996, e 9.841, de 5 de outubro de 1999. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lcp/lcp123.htm
Brasil (1991a). Lei nº 8.212, de 24 de julho. Dispõe sobre a organização da Seguridade Social, institui Plano de Custeio. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8212cons.htm
Brasil (1991b). Lei nº 8.213, de 24 de julho. Dispõe sobre os Planos de Benefícios da Previdência Social e dá outras providências. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8213cons.htm
Brasil (2022). PL 2347 - Projeto de Lei. Dispõe sobre a regulamentação da atividade profissional de influenciador digital profissional no âmbito Federal. Recuperado de https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2334286
Cavusgil, S. T., & Knight, G. (2015) The born global firm: An entrepreneurial and capabilities perspective on early and rapid internationalization. Journal of International Business Studies, 46, 3–16. https://doi.org/10.1057/jibs.2014.62
Chandra, Y. (2018) Mapping the evolution of entrepreneurship as a field of research (1990– 2013): A scientometric analysis. PloS one, 13(1), e0190228. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0190228
Costa, L. D. F. L. G. D., Añez, M. E. M., Mol, A. L. R., & Damasceno, T. D. S. A. (2017). Escolas teóricas do processo de internacionalização: uma visão epistemológica. Cadernos EBAPE.BR, 15(4), 960-973. http://dx.doi.org/10.1590/1679-395154072
Dhanaraj, C., & Beamish, P. W. (2004). Effect of equity ownership on the survival of international joint ventures. Strategic management journal, 25(3), 295-305. https://doi.org/10.1002/smj.372
Dolabela, F. (2008). O segredo de Luísa: uma ideia, uma paixão e um plano de negócios: como nasce o empreendedor e se cria uma empresa. Sextante.
Filion, L. J. (1991). O planejamento do seu sistema de aprendizagem empresarial: identifique uma visão e avalie o seu sistema de relações. Revista de Administração de Empresas, 31(3), 63–71. https://doi.org/10.1590/S0034-75901991000300006
França, A. B., Saraiva, J., & Hashimoto, M. (2012). Orientação Empreendedora como Indicador do Grau de Empreendedorismo Corporativo: Fatores que Caracterizam os Intraempreendedores e Influenciam sua Percepção. REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal, 1(3), 78–103. https://doi.org/10.14211/regepe.v1i3.38
Gonçalves, E. J. V. (2012). Análise e desenvolvimento de modelos de negócios em spin-offs acadêmicos: um estudo de caso junto a empresas da INBATEC UFLA [Dissertação de Mestrado em Gestão Estratégica, Marketing e Inovação, Universidade Federal de Lavras]. Repositório da Universidade Federal de Lavras, Minas Gerais. http://repositorio.ufla.br/handle/1/496
Hagberg, J., Sundstrom, M., & Egels-Zandén, N. (2016). The digitalization of retailing: an exploratory framework. International Journal of Retail and Distribution Management, 44(7), 694–712. https://doi.org/10.1108/IJRDM-09-2015-0140
Hashimoto, M. (2017). Espírito empreendedor nas organizações. Saraiva Educação S.A.
Hymer, S. (1983). The international operations of national firms: a study of direct investment: a dissertation from MIT (Doctoral dissertation, Massachusetts Institute of Technology).
Johanson, J., & Vahlne, J.-E. (2009). The uppsala internationalization process model revisited: from liability of foreignness to liability of outsidership. Journal of International Business Studies, 40(9), 1411-1431. https://doi.org/10.1057/jibs.2009.24
Johanson, J., & Vahlne, J.-E. (1977). The Internationalization Process of the Firm—A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitments. Journal of International Business Studies, 8(1), 23–32. https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490676
Landström, H. (2020). The Evolution of Entrepreneurship as a Scholarly Field. Foundations and Trends in Entrepreneurship, 16(2), 65–243. http://doi.org/10.1561/0300000083
Leite, Y. V. P., & Moraes, W. F. A. de. (2014). Facetas do risco no empreendedorismo internacional. Revista de Administração Contemporânea, 18(1), 96–117. https://doi.org/10.1590/S1415-65552014000100007
Machado, M. C. (2018). O processo de internacionalização de empresas de base tecnológica do tipo born global: um estudo da Cheesecake Labs [Trabalho de Conclusão do Curso de Graduação de Relações Internacionais, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório da Universidade Federal de Santa Catarina. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/192952
Man, T. W. Y.; Lau, T. (2000). Entrepreneurial competencies of SME owner/managers in the Hong Kong services sector: A qualitative analysis. Journal of Enterprising Culture, 8(3), 235–254. https://doi.org/10.1142/S0218495800000139
Oliveira Junior, F. E. D. (2020). As intenções empreendedoras na carreira de digital influencer [Trabalho de Conclusão do Curso de Administração, Universidade Federal de Uberlândia]. Repositório Universidade Federal de Uberlândia. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29927
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2011). Generación de modelos de negocio: Un manual para visionarios, revolucionarios y retadores. Centro Libros PAPF, Grupo Planeta.
Porter, M. E (Org.). (1998). Estratégia: a busca da vantagem competitiva. Rio de Janeiro: Campus.
Rodrigues, A. L. (2022, agosto 22). Veja as 5 leis que todos empresários devem conhecer: Para empreender no Brasil é preciso ter conhecimentos de algumas leis para ter sucesso [Informativo]. Jornal Contábil. https://www.jornalcontabil.com.br/veja-as-5-leis-que-todos-empresarios-devem-conhecer/
Root, F. R. (1994). Design entry strategy for international markets. In F. R. Root, Entry strategies for international markets (Chap. 1, pp. 1-24). New York: Lexington Books.
Schmidt, S., & Bohnenberger, M. C. (2009). Perfil empreendedor e desempenho organizacional. Revista de Administração Contemporânea, 13(3), 450–467. https://doi.org/10.1590/S1415-65552009000300007
Sebrae. (2020a). Comportamento dos viajantes. Recuperado de https://bibliotecas.sebrae.com.br/chronus/ARQUIVOS_CHRONUS/bds/bds.nsf/fc90dd9bc6190cc2dc66abba693f6dfa/$File/19573.pdf
Sebrae. (2020b). Serviços Canvas. https://www.sebraepr.com.br/servicos/canvas/
Sebrae. (2022). Momento da Empresa: Oportunidade ou Necessidade. https://sebraers.com.br/momento-da-empresa/oportunidade-ou-necessidade/
Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, 25(1), 217–226. https://doi.org/10.5465/amr.2000.2791611
Snell, R. & Lau, A. (1994). Exploring local competences salient for expanding small businesses. Journal of Management Development, 14(1), 4–15. https://doi.org/10.1108/02621719410057032
Vernon, R. (1966). International Investment and International Trade in the Product Cycle. The Quarterly Journal of Economics, 80(2), 190–207. https://doi.org/10.2307/1880689.
Zampier, M. A., & Takahashi, A. R. W. (2011). Competências empreendedoras e processos de aprendizagem empreendedora: modelo conceitual de pesquisa. Cadernos EBAPE.BR, 9(spe1), 564–585. https://doi.org/10.1590/S1679-39512011000600007
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 297 Caso de ensino (pdf) (Português (Brasil)) downloads: 109 Viewer (xml, epub, html) (Português (Brasil)) downloads: 0 Mobile (Português (Brasil)) downloads: 0 Notas de ensino (pdf) (Português (Brasil)) downloads: 35 Áudio (Português (Brasil)) downloads: 7 Audio downloads: 7 Audio (Español (España)) downloads: 7 Vídeo (legendas: pt, en, es) downloads: 13
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Bruno Grezole, Giovana Bueno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-
The author(s) authorize the publication of the text in the journal;
-
The journal is not responsible for the opinions, ideas, and concepts expressed in the texts, as they are the sole responsibility of their authors;
-
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work published under the CC BY 4.0 License, which allows sharing the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal;
-
Authors are allowed and encouraged to post their work (Submitted version, Accepted version [Manuscript accepted by the author], or Published version [Record version]) online, for example in institutional repositories or preprints, as it can lead to productive exchanges as well as earlier and greater citation of published work. REGEPE requires that authors indicate/link the published article with DOI. See the Effect of Open Access.