Entrepreneurial Education as a Method: The Case of Minor in Entrepreneurship and Innovation of Uff

Authors

  • Fabiane da Costa e Silva fabianecostaesilva@id.uff.br
    Programa de Pós-Graduação Em Gestão e Empreendedorismo da Universidade Federal Fluminense (PPGE-UFF)
  • Rafael Cuba Mancebo cuba.mancebo@gmail.com
    Programa de Pós-Graduação em Gestão e Empreendedorismo da Universidade Federal Fluminense (PPGE-UFF) Departamento de Administração da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (IAG/PUC-Rio.
  • Sandra Regina Holanda Mariano sandramariano@id.uff.br
    Programa de Pós-Graduação em Gestão e Empreendedorismo da Universidade Federal Fluminense (PPGE-UFF)

DOI:

10.14211/regepe.v6i1.411

Keywords:

Education, Entrepreneurship, Method, Practices.

Abstract

The purpose of this paper is to present entrepreneurial education as a teaching method, understood as a way of combining theory and practice. Therefore, it was used the framework developed by Neck, Greene & Brush (2014) that showed five practices that should be considered for the teaching of entrepreneurship in this perspective: creation, empathy, experimentation, games and reflection. The study design was a case study in depth that shows the Minor course in Entrepreneurship and Innovation (MEI) of Universidade Federal Flumimense (UFF). It is expected that this work will allow a reflection on the agendas for entrepreneurial education in Brazil and also think about it as a way to improve education and the social and economic conditions of Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiane da Costa e Silva, Programa de Pós-Graduação Em Gestão e Empreendedorismo da Universidade Federal Fluminense (PPGE-UFF)

Mestre em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, Porto Alegre, (Brasil). Colaboradora pela Universidade Federal Fluminense – UFF, Rio de Janeiro.

Rafael Cuba Mancebo, Programa de Pós-Graduação em Gestão e Empreendedorismo da Universidade Federal Fluminense (PPGE-UFF) Departamento de Administração da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (IAG/PUC-Rio.

Doutorando em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro – PUC/RIO, (Brasil). Professor Substituto pela Universidade Federal Fluminense – UFF, Rio de Janeiro.

Sandra Regina Holanda Mariano, Programa de Pós-Graduação em Gestão e Empreendedorismo da Universidade Federal Fluminense (PPGE-UFF)

Doutora em Engenharia de Sistemas e Computação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, (Brasil). Professora associada ao Departamento de Empreendedorismo e Gestão da Faculdade de Administração e Ciências Contábeis, Universidade Federal Fluminense – UFF, Rio de Janeiro.

References

Arasti, Z., Falavarjani, M. K., & Imanipour, N. (2012). A study of teaching methods in entrepreneurship education for graduate students. Higher Education Studies, 2(1), 2-10.

Brasil. MEC/CNE. (1999). Resolução 01, de 27 de janeiro de 1999. Dispõe sobre as normas para que as IES ofertem cursos sequenciais. Brasília, DF.

Brasil. MEC/SESu. (2001). Portaria 514, de 22 de março de 2001. Dispõe sobre a oferta e acesso aos cursos sequenciais, nos termos do Artigo 44 da Lei 9.394/96. Brasília: MEC p. 42.

Campelli, M. G. R., Filho, N. C., Barbejatt, M. E. R. P. & Moritz, G. O. (2011). Empreendedorismo no Brasil: situação e tendências. Revista de Ciências da Administração, 13(29), 133-151.

Coan, M. (2012). Educação para o empreendedorismo como estratégia para formar um trabalhador de novo tipo. IX Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul. Universidade de Caxias do Sul.

CNE. Resolução CES 1/99. Diário Oficial da União, Brasília, 3 de fevereiro de 1999.

Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (1994). Introdução: A disciplina e a prática da pesquisa qualitative. In: Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (orgs). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage.

Diniz, E. H., Petrini, M., Barbosa, A. F., Christopoulos, T. P. & Santos, H. M. (2006). Abordagens Epistemológicas em Pesquisas Qualitativas: além do positivismo nas pesquisas na área de sistemas de informação. Anais do XXX Encontro da Associação

Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração (EnANPAD 2006). Salvador: ANPAD.

Ghauri, P. (2004). Designing and conducting case studies in international business research. Handbook of qualitative research methods for international business. UK: Edward Elgar Pub.

Global Entrepreneurship Monitor (GEM). (2014). Global Report. Recuperado em Maio de 2015. Disponível em: http://www.gemconsortium.org/report/49079.

Henrique, D.C & Cunha, S. K. (2006). Metodologias, Recursos e Práticas Didático-Pedagógicas no Ensino de Empreendedorismo em Cursos de Graduação e Pós-Graduação Nacionais e Internacionais. Anais do XXX Encontro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração (EnANPAD 2006). Salvador: ANPAD.

Katz, J. A. (2003). The chronology and intellectual trajectory of American entrepreneurship education 1876-1999. Journal of Business Venturing. 18(2), p.283.

Mariano, S. R. H. & Mayer, V. (2012). Empreendedorismo – Fundamentos e Técnicas para Criatividade. Reimpressão. Rio de Janeiro: LTC.

Marinho, S. (2014, abril.). O que cada Instituição de Ensino Superior oferece na área de empreendedorismo. Jornal O Globo, Empreendedorismo.

Mitchell, R. K., Smith, B., Seawright, K. W. & Morse, E. A. (2000). “Cross-Cultural Cognitions and the Venture Creation Decision,” Academy of Management Journal. 53(5), 974–993.

Morris, M. H., & Sexton, D. L. (1996). The concept of entrepreneurial intensity: Implications for company performance. Journal of Business Research, 36(1), 5-13.

Neck, H. M., Greene, P. G., Brush, C. G. & Ebrary, I. (2014). Teaching entrepreneurship: A practice-based approach. Cheltenham, UK: Edward Elgar.

Neck, H. M., Greene, P. G. (2011). Entrepreneurship education: known worlds and new frontiers. Journal of Small Business Management, 49 (1), 55-70.

Universidade Federal Fluminense. Conselho Universitário. (2006). Dispõe sobre a Criação do Curso Superior Empreendedorismo & Inovação. Resolução 320 de 27 de 2006.

Ulrich, T. A., & Cole, G. S. (1987). Toward more effective training of future entrepreneurs. Journal of Small Business Management, 25(4), 32-39.

Yin, R. K. (2005). Estudo de Caso: planejamento e métodos. Tradução: Daniel Grassi. 3 ed. Porto Alegre: Bookman.

Published

2017-04-01

Métricas


Visualizações do artigo: 3611     PDF (Português (Brasil)) downloads: 1025

How to Cite

e Silva, F. da C., Mancebo, R. C., & Mariano, S. R. H. (2017). Entrepreneurial Education as a Method: The Case of Minor in Entrepreneurship and Innovation of Uff. REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal, 6(1), 196–216. https://doi.org/10.14211/regepe.v6i1.411

Issue

Section

Research article (Theoretical-empirical)

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.